TIPURI DE RECOMPENSE

In prima parte a articolului am vorbit despre importanta recompenselor, ce comportamente trebuie recompensate si cum alegem recompensele. Acum, desi informatia este una teoretica, am prezentat-o pentru ca diversificarea recompenselor este utila atat in viata de zi cu zi cat si in terapia aba, impiedicand saturatia. Printre recompensele cele mai cunoscute avem recompensele materiale, alimentare, sociale, activitati,

RECOMPENSE ALIMENTARE

Numeroasele moduri de oferire a recompenselor alimentare au fost discutate in literatura de specialitate. Terapeutii le-au folosit pentru recuperarea limbajului in cazul copiilor cu intarzieri in dezvoltare, in predarea deprinderilor sociale copiilor cu deficiente, dezvoltarea autoservirii. Azrin and Lindsley au recompensat cooperarea intre copii cu bomboane, Riordan a folosit alimente preferate pentru a incuraja copii care refuzau in totalitate mancarea.

Care sunt tipurile de recompense materiale pe care terapeutii aba le folosesc: pentru a imbunatati perfomantele scolare o invatatoare le oferea elevilor o portie in plus de lapte si corn pentru copiii cu intarzieri in dezvoltare etc.Recompensele comestibile nu trebuie sa fie limitate pentru copiii cu intarzieri in dezvoltare. Adultii in general pot fi la fel de motivati de o astfe de recompensa. Exista numeroase cazuri in care comportamentele pozitive care ajutau la imbunatatirea calitatii unui produs spre exemplu, cand angajatiilor li s-au oferit mici surprize ce constau in prajituri, bauturi racoritoare, masa de pranz ca o consecinta pentru reusita.Alte tipuri de recompense alimentare- fructe, cereale, bomboane, suc, pudinca, biscuiti, popcorn, iaurt, desert, gogosi, nuci, alune etc.

RECOMPENSE MATERIALE

Asa cum fiecare dintre noi munceste pentru a-si cumpara haine, electronice, casa, masina, bijuterii majoritatea copiilor vor depune un extra effort pentru a obtine recompense materiale. Adesea oamenii repeta actiuni, activitati care se termina intr-o recompensa, premii, jucarii si provizii. Exemple de recompense materiale: papusi, soldatei de jucarie, creioane, stampile, masini, poze, postere, cd-ui, creioane colorate, agende cu desene animate, ghiozdane, abtibilduri, carduri, carti de povesti, biciclete, trotinete, inele de jucarie, sapca, instrumente muzicale, bani, yo-yo, jocuri, o scrisoare de apreciere din partea dirigintei catre parinti, certificat de excelenta, obiecte de colectie, haine pentru papusa, monede, echipament sportiv etc.

ACTIVITATI RECOMPENSATORII

Acces la diferite activitati placute poate folosi ca recompensa. Parintii folosesc adesea acest tip de recompense pentru copii pentru a-i responsabiliza sau pentru a dezvolta anumite comportamente.

Exemple de actvitati: Sa asculte o inregistrare cu vocea lui, sa se dea in leagan, sa fie tras intr-un carut, sa se uite pe geam, sa faca baloane de sapun, sa taie cu foarfeca, sa picteze, sa aprinda si sa stinga o lanterna, sa se uita la diferite sliduri, sa mearga cu pantofi cu toc, sa poarte o poseta, sa se joace cu un magnet, sa sparga un balon, sa faca un puzzle, sa asculte muzica, sa se uite intr-o oglinda, sa priveasca un tren care merge pe sine, sa se joace un joc scurt, sa se urce pe o scara, sa stea in bratele unui adult, sa poarte palarii amuzante, sa lanseze o masina pe rampa, sa cante un cantec, v-ati-ascunselea, sa pieptene parul unui adult, sa cante la un instrument, sa o ajute pe mama la bucatarie, sa asculte o poveste, sa pescuiasca, o excursie la zoo, sa poate sa strea pana tarziu noaptea, pauza, innot, evenimente sportive, sa ascuta creioane, petrecere la gradinita, capitanul echipei, sa scrie pe tabla, sa ia pranzul cu educatoarea, sa mearga cu barca, 2 minute pauza de vorbit, desene animate, acces la camera de joaca, sa I se taie o greseala, sa mearga cu liftul, sa faca cumparaturi, primul la rand, cutia cu nisip, sa foloseasca telefonul, tableta, calculator, sa vorbeasca cu un prieten, sa foloseasca unelte, timp in pluc petrecut cu mama, calatorii, lectii de dans, o noapte la hotel, o masa in oras. Aceste exemple sunt prezentate in ordine cronologica.

RECOMPENSE SOCIALE

Recompensele sociale sunt structuri interpersonale care au functia de a intari un coportament.

Literatura de specialitate vorbeste despre efectele benefice ale recompenselor sociale. Spre exemplu, Allen ci colegii au vorbit despre un caz in care un copil evita contactul cu colegi lui dar cererea foarte multa atentie din partea invatatoarei. Invatatoarea i-a oferit atentie doar atunci cand avea initiativa de a comunica cu un coleg, in acest mod a ajutat-o sa invete sa se joace intr-un mod adecvat. Intr-un studiu, (Broden, 1970) 2 copii cu tulburari de comportament erau colegi de banca. Cand Invatatoarea a acordat mai multa atentie unuia, participarea la lectii a acestuia s-a imbunatatit. Ca si atentia celuilalt copil dar cu un progres mai mic.

Recompense sociale:
Copii: sa dai din cap in semn de aprogare, zambetul, gadilatul, o atingere pe obraz, sa mananci cu copiii, sa-l tii in brate, sa-I oferi ajutor, sa spui (bine, da, foarte bine, fantastic, minunat, incredibil, formidabil, ok, corect, excelent, chiar esti atent, wow, super, foarte bine pentru tine, ar trebui sa le arati si parintilor, mult mai bine, uite ce bine face el, vezi…..sta frumos in banca si raspunde foarte corect, bravo lui, ar trebui sa fii mandru de cat de cuminte esti.

FEEDBACK- RECOMPENSA

Laude din partea colegilor sau a profesorilor, feedback prin care sunt indicate perofmantele unui client, sau alte informatii despre invatare, sau chiar feedback obtinut prin vizionarea propriului comportament, s-au demontrat a fi o recompensa eficienta pentru multi oameni.

Toate aceste folosite in cadrul terapiei aba ajuta la cresterea motivatiei fata de rutina programelor, inlatura comportamentele problema (agresivitatea, refuzul, stereotipiile) permitandu-I copilului sa se bucure de jucarii, de oamenii cu care interactioneaza cu un zambet pe buze.

Ai un copil care intampina aceste dificultati sau cunosti pe cineva cu aceste tulburari? Suna-ne acum 0724 730 610 sau acceseaza pagina de contact si lasa-ne un mesaj.