Generalizarea este un proces complex care trebuie gandit inca din primele etape ale terapiei. Nu trebuie sa ne asteptam ca aceasta sa se intample de la sine. Ea are loc in afara mediului educational in diferite situatii, diferite momente ale zilei si cu diferiti oameni atunci cand copilul manifesta comportamentul fara ajutor.
In terapia ABA generalizarea implica practicarea abilitatilor suficient de des si riguros care-i permite copilului sa le foloseasca la nevoie, in orice situatie sau mediu. Exista mai multe forme de generalizare pe care doar le voi enumera, sunt destul de importante in procesul terapeutic si trebuie gandite diferit pentru fiecare copil in parte:

  • mentinerea raspunsului (raspunsul invatat nu-si pierde forma nici dupa 2 saptamani de la masterare)
  • generalizarea spatiului/ situatiei/activitatii;
  • generalizarea raspunsului (variatii ale aceluiasi comportament care sa duca la acelasi rezultat);
  • generalizarea stimulului

Metode de generalizare

Predarea mai multor exemple

Un mod destul de usor de a generaliza este de a preda din start mai multe exemple pentru fiecare item. Itemul poate fi oricare dintre: oameni, situatii, comportamente, obiecte sau orice alt aspect important al planului de interventie.
Exemplu: predarea cuvantului “sticla” se face folosind diverse forme/dimensiuni ale obiectului.

Generalizarea persoanei

Aceasta forma de generalizare se realizeaza mult mai usor daca de la inceputul terapiei copilul are mai multi terapeuti cu care interactioneaza.
Exemplu: sa nu cedezi atunci cand copilul plange ca sa obtina ceva trebuie exersat de catre toti cei cu care intra in contact copilul.

Folosirea in predare a instructiunilor variate

Este cunoscut faptul ca majoritatea copiilor diagnosticati cu autism nu generalizeaza automat instructiunile pe care le invata. Este recomandat sa incepeti terapia folosind o anumita instructiune, apoi sa o predati pe urmatoarea timp in care o folositi si pe prima ocazional.
Exemplu: “Vino la masa” si “Vino aici”

Alegerea unor comportamente functionale

Trebuie sa-l invatati pe copil comportamente care cel mai probabil vor fi folosite si in viata de zi cu zi. Comportamentele invatate trebuie sa-i ofere copilului posibilitatea de a obtine independent recompensa din mediu. Exemplu: cererile

Generalizarea de obicei se realizeaza in pasi mici. Este important sa fim consecventi, sa nu renuntam usor si sa avem suficienta rabdare pana incepe sa functioneze. Incearca cate o abordare pe rand si modific-o pe parcurs, evita dependenta de prompt.

Generalizarea trebuie planificata din timp si exersata constant.