Terapia ABA ofera o analiza detaliata asupra multor comportamente de opozitie, refuzul alimentelor fiind unul din ele. Motivul pentru care un copil nu incearca lucruri noi este foarte important. Daca nu stii motivul nu-l poti ajuta.

Se recomanda parcurgerea acestor etape sub indrumarea unui specialist.

Etape de predare

1. Sa-l obisnuim pe copil sa accepte sa manance mancarea preferata prezentata in diverse forme: farfurii diferite, taiate in diverse forme, amestecate diferit.
2. Facem o lista cu alimentele pe care copilul le mananca zi de zi.
3. Facem o lista cu ce mananca ocazional sau a mancat in trecut.
4. Analizam aceste doua liste pentru a observa daca sunt anumite legaturi: aceeasi textura, culoare, gust, consistenta, din aceeasi categorie etc.)
5. Selectam un aliment pe care copilul ar vrea sa-l guste (bazandu-ne pe asemanarile dintre alimente)
6. Incepem cu pasi marunti (o cantitate mica de mancare pe care ne asteptam sa o manance). Punem in aplicare pozele/ foaia cu ACUM……. APOI…… Pe o farfurie se afla bucatica pe care trebuie sa o manance si dupa, pe alta farfurie, ceva ce el abia asteapta sa manance.
Daca nu reusim sa-l convingem sa o manance direct, urmam pasii:
a. Sa ia mancarea in mana.
b. Sa puna buzele pe ea
c. Sa o atinga cu limba.
d. Sa manance un sfert dintr-o muscatura.
e. sa manance 1/2 dintr-o muscatura.
f. sa muste o data
g. sa muste de 2 ori.
h. Sa muste de 3 ori.
i. Sa muste de 4 ori.
j. sa manance tot.
k. Sa introducem un aliment nou si trecem prin toate etapele.

Ce trebuie sa facem:
• NU introducem alimente noi atunci cand se apropie perioada mesei;
• sa folosim mereu sintagma MAI INTAI ASTA….APOI …. (sa aiba un pic de motivatie);
• lasam in farfurie doar ce nu mananca;
• punem in farfurie doar cat trebuie/vrei sa manance copilul;
• punem mancarea preferata pe o alta farfurie la vedere;
• punem timmerul pentru 5 min;
• daca a mancat alimentul nou in intervalul stabilit luam farfuria si-i dam IMEDIAT sa manance alimentul preferat.
• crestem treptat cantitatea de pe farfuria cu alimentele noi.

Ce NU trebuie sa facem:
• sa-i dam sa manance ceva ce-si doreste daca NU mananca un pic din alimentul nou
• sa sarim peste etape, mergem treptat pentru a obtine rezultate mai bune.
• sa-l bagam in seama atunci cand se supara ca-i oferim ceva nou. Toate comportamentele neadecvate vor fi ignorate, timp in care noi insistam in a-i oferi alimentul nou.

Alte sugestii:
• sa ne tinem de promisiune
• sa mergem cu ei la cumparaturi si sa-i punem sa aleaga un aliment nou pe care-l vor incerca mai tarziu.

Ai un copil care intampina aceste dificultati sau cunosti pe cineva cu aceste tulburari? Suna-ne acum 0724 730 610 sau acceseaza pagina de contact si lasa-ne un mesaj.