Am scris acest articol pentru ca recompensa este punctul de plecare in construirea oricarui comportament. Bebelusii cand sunt luati in brate zambesc mai des, cineva care primeste o marire de salariu este mai motivat sa munceasca, un atlet care castiga locul intai se va antrena si mai mult pentru a-si mentine pozitia, totul datorita recompenselor.

In terapia ABA recompensa este folosita pentru devzoltarea comportamentelor adecvate si diminuarea celor neadecvate.

Oamenii invata comportamente care-i avantajeaza. Ei invata experimentand. De obicei aceste comportament ii fac sa se simta mai fericiti si mai productivi. Cu toate acestea exista cazuri in care recompensa poate intari un comportament negativ. Analistii comportamentali au descoperit faptul ca recompensa este cheia succesului in ambele cazuri.

In terapia ABA (cognitiv comportamentala) la inceput, eficacitatea programului de interventie va depinde in mare masura de calitatea recompensei folosita. La inceput copilul nu va avea nicio motivatie de a ramane calm si cooperant pentru a se juca, a socializa sau a vorbi. Datorita recompensei pozitive folosite copilul poate manifesta inca de la inceput un comportament adaptat.

Recompensa este un concept care se aplica tuturor oamenilor. Terapeutii ABA se folosesc de acest concept pentru a ajuta oamenii. Ei programeaza in mod intentionat oferirea unor recompense imediate ce preced un comportament adecvat. Nu doar analistii comportamentali folosesc aceasta metoda, cu totii folosim recompense in viata de zi cu zi, unele conform unui plan bine stabilit si altele fara sa ne dam seama.

Analistii comportamentali au introdus folosirea recompenselor pentru a dezvolta comportamente adecvate. Spre exemplu: Angajatii unui azil pentru batrani i-au invatat pe rezidentii azilului sa aleaga mancare sanatoasa oferind recompense de cate ori se intampla acest lucru( Stock& Milan, 1993). Antrenorii de fotbal pot ajuta la imbunatatirea performantei jucatorilor oferindu-le feedback pozitiv de cate ori dadeau un gol. (Kladopoulos & McComas, 2001). Terapeutii au dezvoltat limbajul verbal copiilor cu intarzieri in dezvoltare oferindu-le acadele de fiecare data cand raspundeau corect.

FOLOSIREA INCORECTA A RECOMPENSELOR

Unii oameni se opun folosirii de recompense din diferite motive. Acestia considera poate folosirea lor un pic nenaturala. Acest sistem de recompense este adesea considerat o forma de santaj. Daca recompensa este folosita in mod corect nu poate fi considerata santaj. In viata cotidiana santajul este folosit pentru a face pe cineva sa incalce o regula. In cadrul unui program comportamental, folosirea santajului inseamna a astepta ca persoana in cauza sa refuze sa faca ceva, iar pentru a o convinge sa-I promitem recompensa. Un alt exemplu ar sa-I promitem unui copil care incepe o criza comportamentala o recompensa daca se opreste.

Folosirea recompenselor in aceste cazuri este una gresita. Atunci cand copilul este in criza nu trebuie sa-i amintim ce are de pierdut sau de castigat daca continua comportamentul negativ. Anuntandu-l ce are de castigat daca se opreste putem sa-I oferim ocazia de negocia sau de a considera daca este sau nu in interesul lui de a manifesta un comportament adecvat. Acest lucru poate duce la situatii in care copilul va deveni dependent de recompensa si va continua criza pana cand i se promite o recompensa.

In viata de zi cu zi, exemplul cel mai cunoscut de recompensa este salariul. Nimeni nu s-a plans pana acum ca salariul este o forma de santaj.

Analistii comportamentali sustin ca parintii nu sunt singurii care folosesc in mod eronat recompensele. O forma cunoscuta de recompensa este atentia. Profesorii la scoala intervin adesea pentru a opri comportamentele problema. Ei sunt de trei ori mai atenti la acest tip de comportament decat la comportamentele constructive (Thomas, Presland, Grant & Glynn, 1978). Prietenii adesea ofera atentie atunci cand unul din ei se plange ca-l doare ceva. Aceasta poate influenta dezvoltarea unor comportamente negative.

CE COMPORTAMENTE POT FI RECOMPENSATE?

Analistii comportamentali au studiat influenta recompensei asupra diferitelor tipuri de comportamente. Exemple pe care vi le voi oferi vor cuprinde comportamente observabile, subtile si interne.
Recompensa poate fi folosita pentru dezvoltarea unor comportamente observabile cum ar fi: sa manance spanac, sa mearga la scoala, sa-si faca ordine in camera, sa dea gol, sa manance mancare sanatoasa. Dar de asemenea recompensele pot fi folosite si cu comportamente mai subtile, greu de observat, cum ar fi: sa spuna adevarul, sa petreaca momente memorabile alaturi de familie etc.
Si in final, recompensele pot fi folosite pentru comportamente interne cum ar fi relaxarea. Specialistii ABA au recompensat activitatea la nivelul celulelor creierului si sustin ca au descoperit “atomi” ai comportametului. (Stein, Xue & Beluzzi, 1994).

Cum am aratat si mai devreme, intentiile bune ale prietenilor poate duce la dezvoltarea comportamentelor private de a simti durerea. Skinner a sustinut ca o forma a gandirii numita “rezolvarea de probleme” ne ajuta sa controlam lumea in care traim lucru care ne-ar face sa ne simtim recompensati.
Analistii comportamentali au aratat ca toate activitatile in care omul este implicat sunt influentate de recompense.

IDENTIFICAREA RECOMPENSELOR

Simpla observare a copilului poate sa ajute la identificarea unor recompense. O recompensa nu trebuie sa fie complexa si greu de oferit, activitati cum ar fi: emisiunea preferata la televizor sau a asculta muzica poate fi o recompensa calitativa.

Pentru a avea o lista mai mare de recompense, trebuie mai intai copilul sa aiba acces la obiecte care i-ar putea trezi interesul. Poate de multe ori copilul nu stie cum sa se joace cu o jucarie sau o activitate noua, pana nu este invatat cat de placut poate fi.

Oferindu-i copilului acces liber la potentiale recompense poate ajuta la completarea listei. Cu siguranta daca avem acces gratuit la o recompensa am putea fi interesati sa o obtinem pe o durata mai indelungata. Companiile de televiziune au inteles acest lucru si le propun clientilor diferite canale de cinema gratuite pentru o perioada determinata. Experianta lor a aratat ca folosind aceasta metoda, unii clienti cumpara pachetul de servicii pentru ca au fost multumiti de ceea ce ofera.

Recompensele isi pierd adesea valorea din cauza efectului de satietate. Daca o persoana este expusa in mod constant la o recompensa aceasta isi pierde din valoare. Spre exemplu daca o persoana iubeste un aliment foarte mult, consumandu-l regulat poate diminua placerea pentru acesta.

Este recomandat accesul limitat chiar si pentru recompensele cu valoare mare, sa fie disponibile doar in anumite momente sau pentru anumite comportamente. Daca un copil are dificultati de a se concentra in timpul lectiilor , putem folosi o recompensa foarte apreciata de el doar pentru acest moment. Acest lucru nu doar dispozitia se va imbunatati ci si dorinta lui de a participa la lectii in dorinta de a primi recompensa mult dorita.

Recompensele m-au ajutat si pe mine in redactarea acetui articol, in lucrul cu cei mici si nu numai. De foarte multe ori rezultatele fantastice obtinute cu copiii m-au motivat sa ma perfectionez in domeniu, sa ma dezvolt ca persoana.

Sper ca si pe voi sa va ajute acest articol si sa va motiveze sa folositi atat in viata voastra cat si in cea a copiilor vostri cat mai multe recompense.

Voi reveni cu un articol despre tipurile de recompense.

Ai un copil care intampina aceste dificultati sau cunosti pe cineva cu aceste tulburari? Suna-ne acum 0724 730 610 sau acceseaza pagina de contact si lasa-ne un mesaj.